• Home
  • Թարգմանություն
  • Ուսանողական անկյուն
  • Օնլայն վաճառք
  • Տեսադարան
facebook
  • Գլխավոր
    • Իրադարձություն
    • Հարցազրույցներ
    • Մշակութային անցուդարձ
    • Տեղեկատվություն
    • Հասարակություն
  • Մշակույթ
    • Արձակ
    • Կինո
    • Թատրոն
    • Մանրանկարչություն
    • Պար
    • Լուսանկարչություն
    • Պոեզիա
    • Հայկական գորգագործություն
    • Խեցեգործություն
    • էպոս
    • Կրոն
    • Տարազներ
    • Տոն
    • Քանդակագործություն
  • Գիտական հոդվածներ
    • Աստվածաբանություն
    • Բանասիրություն
    • Գրականագիտություն
    • Երաժշտագիտություն
    • Լեզվաբանույթյուն
    • Ծիսագիտություն
    • Հոգեբանություն
    • Մանկավարժություն
    • Պատմաբանություն
    • Փիլիսոփայություն
  • Հետադարձ հայացք
    • Կենսագրականներ
    • Հուշեր
    • Նամականի
    • Մեր մեծերը
  • Հուշակոթողներ
    • Թանգարաններ
    • Տաճարներ
    • Տուն-թանգարաններ
    • Քարանձավներ
  • Օնլայն վաճառք
  • Տեսադարան
BREAKING NEWS
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 5)
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 4)
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 3)
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 2)
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ
ԼՈՒ՛ՅՍՆ Է ԱՌԱՎԵԼ
Մենուա Հովհաննիսյանին և բոլոր սրբազան Ռազմիկներին
Թատրոնը նրա համար հոգևոր տաճար էր,որին վերաբերվում էր հավատացյալի երկյուղածությամբ,ներկայացում արարելը՝ ծիսակատարություն
ԵԹԵ ՍԵՐԸ ԱՆՈՒՆ ՈՒՆԵՆԱՐ, ԿԿՈՉՎԵՐ ԱՐԵՆ
Անկախությունը Հայաստա՛նն է՝ Արցախ աշխարհով

Հայաստան անվան մասին

Posted On 07 Նյմ 2022
Comment: 0
Tag: Անժելա Տերյան
Վաղ միջնադարից, հայ մատենագրության մեջ Հայք անվան փոխարեն օգտագործվում է Հայաստան անունը: Փորձենք հասկանալ ինչի հետևանք էր մեր երկրի անվան այդ փոփոխությունը: Նախ անդրադառնանք Մեծ Հայք և Փոքր Հայք անվանումներին:
Ալեքսանդր Մակեդոնացու արշավանքներից հետո, երբ կործանվեց Աքեմենյան Պարսկաստանը, հայ զորավարներ Երվանդը և Միհրվահիշտը կազմակերպում են Գավգամելայի ճակատամարտին (մ.թ.ա. 331թ.) մասնակցող հայոց զորքի կանոնավոր նահանջը դեպի 
հայրենիք, Հայքը հռչակելով անկախ և ինքնուրույն թագավորություն: Այնուհետև Հայկական լեռնաշխարհի մեծ մասի թագավոր է հռչակվում Երվանդը, այդ պատճառով երկիրը կոչվում է Մեծ Հայք (Երվանդ 3-րդ, մ.թ.ա. 330-300 թթ.), իսկ Միհրվահիշտը (Միթրաուստես) թագավոր է հռչակվում շատ ավելի փոքր՝ Եփրատից արևմուտք ընկած տարածքում, որն էլ կոչվեց Փոքր Հայք:
Արտաշիսյանների և Արշակունիների ժամանակ Վասպուրականի հարավային շրջանները, Կապուտան լճի հյուսիսային և արևմտյան շրջանները միասին կազմել են Նոր Շիրական (Նոշիրական) բդեշխությունը կամ նահանգը (ըստ Ագաթանգեղոսի նահանգում կար Շիրական անունով բնակավայր):
Հռոմեական կայսրությունը և Պարսկաստանը հասկանալով, որ իրենցից ոչ մեկը չի կարողանալու նվաճել ամբողջ Հայքը, սկսում են անկայունություն հրահրել երկրում: 375 թ. հռոմեացիների կողմից Պապ թագավորի սպանությունից հետո արքունիքում և երկրում անվստահության մթնոլորտ է ստեղծվում: Եվ՛ հռոմեացիները, և՛ պարսիկները անում էին ամեն ինչ, որ ներքին դժգոհություն ու անմիաբանություն լինի երկրում: Եվ դա հաջողվում է նրանց: Անմիաբան էին նախարարները, որոնք կամ հռոմեական կողմնորոշում ունեին, կամ պարսկական: Անմիաբան էին արքունիքն ու եկեղեցին, անմիաբան էին Արշակունիներն ու Մամիկոնյանները և այլն: Ստեղծելով նպաստավոր պայմաններ, Հռոմեական կայսրությունն ու Պարսկաստանը համաձայնության գալով 387 թ. բաժանում են Մեծ Հայքը:
Այդ բաժանումից հետո Նոր Շիրական նահանգի մեծ մասը միացվել է Պարսկաստանին և կոչվել Պարսկահայք (Պարսկահայք անունը հայ մատենագրության մեջ հիշատակվում է Աշխարհացոյցում):
Մեծ Հայքի բաժանումից հետո հռոմեացի պատմիչները Բյուզանդիային ենթակա Հայաստանի համար օգտագործում են Արմենիա, իսկ Պարսկաստանին ենթակա մասի համար՝ Պերսարմենիա (Պարսկահայք) անունները: Ինչպես նկատում ենք, արդեն կար Պարսկահայք անունով նահանգ: Եթե Պերսարմենիան թարգմանվեր հայերեն, կլիներ անվան կրկնություն: Այս պայմաններում հայ մատենագիրները չցանկանալով օգտագործել Պերսարմենիա կամ Պարսկահայք անվանումը, օգտագործում են Հայաստան անվանումը, որի -ստան բաղադրիչը համարվում է իրանական տեղանվանակերտ մասնիկ (-ստան վերջավորությունը նմանություն ունի խեթական գրավոր աղբյուրներում Հայքի համար օգտագործվող Hajasa անվան -asa տեղանվանակերտ մասնիկի հետ: Նշենք, որ և՛ հայերենը, և՛ պարսկերենը հնդեվրոպական լեզուներ են): Հայաստան անունն առաջին անգամ օգտագործել է Կորյունը /V դարի կես/, այնուհետև Ագաթանգեղոսը /V դար/ և մյուս պատմիչները:
Հայտնի է, որ Հայկական լեռնաշխարհում և շրջակա տարածքներում ստեղծված հայոց պետությունը Մեծ Հայք էր կոչվում Արտաշիսյանների /մ.թ.ա. 189 — մ.թ.ա. /ժամանակներից մինչև 387 թ. բաժանումը: Հայկական գրավոր աղբյուրները մինչև 387 թ. բաժանումը ժամանակաշրջանի մասին խոսելիս օգտագործում են Մեծ Հայք անվանումը: Այդ ժամանակաշրջանի հունա-հռոմեական գրավոր աղբյուրները նույնպես օգտագործում են Մեծ Հայք Armenia Maior անվանումը: 387 թ. բաժանումից հետո օգտագործվում են Հայք /հայկական գրավոր աղբյուրներ/ և Armenia /հռոմեական գրավոր աղբյուրներ/ անունները: Աշխարհացոյցում /VII դար/ դեռևս օգտագործվում է Հայք անվանումը:
Միջնադարյան հայ պատմագրության մեջ Հայաստան անունն անընդհատ օգտագործվելով, այնուհետև տարածվում է նաև ժողովրդի մեջ, դուրս մղելով հայոց երկրի հնագույն Հայք անվանումը:
Փոքր Հայքը 387 թ. Հայքի բաժանումից հետո շարունակում էր կոչվել Փոքր Հայք /Armenia Minor/:
Հատված <Պատմություն Արարատ երկրի> աշխատությունից:
ՀԳ Եկեք ավելի հաճախ օգտագործենք մեր երկրի հնագույն ՀԱՅՔ անվանումը:
 
ԱՆԺԵԼԱ ՏԵՐՅԱՆ 
 
About the Author
  • google-share
Previous Story

Գնաց՝ ծափողջույներին չխոնարհվելով…

Next Story

Զուխրա Երվանդյան. Չէ՛, էս սերնդի հասցեին թթու խոսք չասեք

Leave a Reply Չեղարկել պատասխանը

*
*

Վերջին նյութերը

  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 5)
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 4)
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 3)
  • «ՀԱՅԵՐԸ ԵՐԵԿ ԵՎ ԱՅՍՕՐ. ԿԵՆՍԱԳՐԱԿԱՆ ԲԱՌԱՐԱՆ» ԿԱՄ՝ ՀԱՅ ՀՈԳՈՒ ՑՈԼԱՆՔԸ
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 2)
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ
  • Զուխրա Երվանդյան. Չէ՛, էս սերնդի հասցեին թթու խոսք չասեք
  • ԼՈՒ՛ՅՍՆ Է ԱՌԱՎԵԼ
  • Հայաստան անվան մասին
  • Մենուա Հովհաննիսյանին և բոլոր սրբազան Ռազմիկներին

Facebook

ԳԱՐԵԳԻՆ ՆԺԴԵՀ. չպղծված ֆիլմ

Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 5)

Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 4)

Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 3)

Header

[:Ar] Վերջին նյութերը [:ru]Свежие записи[:en]Last Posts

  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 5)
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 4)
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 3)
  • «ՀԱՅԵՐԸ ԵՐԵԿ ԵՎ ԱՅՍՕՐ. ԿԵՆՍԱԳՐԱԿԱՆ ԲԱՌԱՐԱՆ» ԿԱՄ՝ ՀԱՅ ՀՈԳՈՒ ՑՈԼԱՆՔԸ
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՏԱՐԱԶ (մաս 2)
banner
banner

[:Ar] Բանալի բառեր [:ru]Метки[:en]TAGS

communication education green power health life life style natural network night life power study technology Ерванд Кочар Ալեքսանդր Շիրվանզադե «Հուշեր» Ակսել Բակունց Անահիտ Վարդանանց Անրի Վերնոյ «Մայրիկ» Արմեն Մարտիրոսյան «Մազե կամուրջ» Գայանե Փայտյան Գրիգոր Նազարյան Դավիթ Մուրադյան Դավիթ Վանյան Եղիշե Չարենց Զուխրա Երվանդյան Էդուարդ Արծրունյան Լեզվաոճական ուղեցույց Լուսինե Զաքարյան Կարինե Ավագյան Հայկ Խաչատրյան «Սոսյաց անտառ» Հասմիկ Պողոսյան Հասմիկ Սարգսյան Հենրիկ Հովհաննիսյան Հրաչուհի Փալանդուզյան Մարտիրոս Սարյան Պարույր Սևակ Սամվել Խալաթյան Սոս Սարգսյան Սուրեն Աղաբաբյան Վահրամ Փափազյան Վայոց ձոր Վարուժան Խաստուր Վրեժ Սարուխանյան Րաֆֆի «Հրապարակախոսություններ Օհան Դուրյան հոդվածներ»

[:Ar] Մեկնաբանություններ [:ru]Коментарии[:en]Comments

  • Ashot Manukyan՝ Քաղաքագիտության էթնիկական երանգները գրառման
  • Ashot Manukyan՝ Աշոտ Մանուկյան գրառման
  • Մայակովսկի, Ջեկ Լոնդոն, Հեմինգուեյ. ամաչկոտ տղամարդիկ:Հեղինակ՝ Աղասի Այվազյան: | Մարգարիտ Սարգսյան՝ Մայակովսկի, Ջեկ Լոնդոն, Հեմինգուեյ. ամաչկոտ տղամարդիկ գրառման
  • Հայկ՝ Մենք կարոտ էինք սիրտը թունդ հանող, մշակութային կյանքի ծարավը հագեցնող նորարարության. Օհան Դուրյան գրառման
  • ՄԱԳԱՂԱԹ.AM » Հեռուստատեսությունը կուլ է գնում ինտերնետին, վերարտադրում այն, ինչ ինտերնետում է՝ The third reality and the destiny of CinemaТретья реальность и судьба киноԵրրորդ իրականություն և կինոյի ճակատագիրը գրառման
© 2013 Magaghat.am Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Մեջբերումներ անելիս հղումը magaghat.am-ին պարտադիր է:Սույն կայքի բոլոր լրատվական հրապարակումները անհատական օգտագործման համար են։ Տեղեկատվություն տարածող այլ միջոցներում սույն կայքի հրապարակումների (մասնակի կամ ամբողջական) վերահրապարկման համար անհրաժեշտ է magaghat.am ադմինիստրատորի թույլտվությունը։ Խախտում թույլ տված անձինք կենթարկվեն պատասխանատվության օրենքով սահմանված կարգով։ Կապ` Արման Հովհաննիսյան 055065023 magaghat.am@gmail.com