• Home
  • Թարգմանություն
  • Ուսանողական անկյուն
  • Օնլայն վաճառք
  • Տեսադարան
facebook
  • Գլխավոր
    • Իրադարձություն
    • Հարցազրույցներ
    • Մշակութային անցուդարձ
    • Տեղեկատվություն
    • Հասարակություն
  • Մշակույթ
    • Արձակ
    • Կինո
    • Թատրոն
    • Մանրանկարչություն
    • Պար
    • Լուսանկարչություն
    • Պոեզիա
    • Հայկական գորգագործություն
    • Խեցեգործություն
    • էպոս
    • Կրոն
    • Տարազներ
    • Տոն
    • Քանդակագործություն
  • Գիտական հոդվածներ
    • Աստվածաբանություն
    • Բանասիրություն
    • Գրականագիտություն
    • Երաժշտագիտություն
    • Լեզվաբանույթյուն
    • Ծիսագիտություն
    • Հոգեբանություն
    • Մանկավարժություն
    • Պատմաբանություն
    • Փիլիսոփայություն
  • Հետադարձ հայացք
    • Կենսագրականներ
    • Հուշեր
    • Նամականի
    • Մեր մեծերը
  • Հուշակոթողներ
    • Թանգարաններ
    • Տաճարներ
    • Տուն-թանգարաններ
    • Քարանձավներ
  • Օնլայն վաճառք
  • Տեսադարան
BREAKING NEWS
Կիլիկյան Հայաստանի նշանավոր Հռոմկլա բերդաքաղաքը
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 11)
ՍԻՐՈՒՆՅԱՆ ՄԵԾԱՐԵՆՑ
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 10)
…ԻՍԿ ԱՆՁՐԵՎԸ ԵՐԵՎԱՆՅԱՆ ՓՈՂՈՑՆԵՐՆ ԷՐ ԾԵԾՈՒՄ
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 9)
Ռուզան Հովասափյան. ԿԱՐՈՏՍ ԹՈՂ ՀԱԳԻԴ ՄՆԱ
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 8)
ԶՈՒԽՐԱ ԵՐՎԱՆԴՅԱՆ. ՀՈՒՇԻ ՍԱՐՍՈՒՌՆԵՐ
Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 7)

«Քաղբյուրոյի թիվ մեկ վրձինը»

Posted On 02 Հլս 2022
Comment: 0
Tag: Դմիտրի Նալբանդյան, Էլեոնորա Ներսիսյան

«Երբ նայում ես աշխատանքները, երեւում է, որ մարդը շնչակտուր է լինում կյանքից, գույներից, ազատությունից։ Ոտքի վրա նկարել նատյուրմորտ, բնանկար… Այդ թեթեւության, ազատության տակ վիթխարի աշխատանք է»։

Անատոլի Լյուբավին

 

«Ես նկարիչ եմ, պատկերում եմ այն, ինչ տեսնում եմ»։

Դմիտրի Նալբանդյան

Իսկապես, նա պատկերում էր, ինչ տեսնում էր, բայց մի՞թե նրանից բացի որեւէ մեկը կարող էր հանդիպել ու պատկերել, ասենք, Ստալինին. նա միակ նկարիչն էր, ով տեսել ու պատկերել է «ժողովուրդների առաջնորդին», ում անունով ժամանակին երդվում էին։ Ժամանակները փոխվում են, փոխվում են եւ առաջնորդներն ու հերոսները, արժեքները՝ վերանայվում, մնում է, սակայն, պատմությունը, որը մշտապես ուսումնասիրման նյութ է, որից դասեր քաղելը՝ անհրաժեշտություն։ Բազմաթիվ ու բազմատեսակ են պատմության վկաները, որոնց հետ պետք է հաշվի նստել. փաստաթղթերից ու վավերագրերից բացի, պակաս խոսուն չեն արվեստի գործերը, քանզի, որքան էլ մշակույթը դիտենք անկախ մի երեւույթ, պետք է խոստովանել, որ այն բոլոր ժամանակներում է եղել քաղաքականացված. ոմանց ստիպել են զբաղվել դրանով, ոմանք էլ, ինչպես Մերկուրովն ու Նալբանդյանը, սեփական հետաքրքրությունն են ունեցել ժամանակի պատմության հանդեպ, ստեղծել էպոխայի դիմագիծը։ Ուրիշ ո՞ւմ կարող էին այդքան մոտ թողնել ժամանակի «կուռքին», եթե ոչ տաղանդավոր մեկին։ Ստալինը հիմար չէր եւ բարձր էր գնահատում իր հարգը. նա իրեն շրջապատել էր տաղանդավոր մարդկանցով՝ սկսած ռազմական գործիչներից, գիտնականներից, արվեստագետներից մինչեւ վերջին ժուլիկն ու դահիճը…

Այո, նրանք բոլորն իրենց գործի վարպետն էին, վերջինները՝ առավել եւս, ու նաեւ դա էր առաջնորդի վախերի պատճառներից մեկը, երբ սուտն այնքան հավաստի էր մատուցվում, որ անհնար էր դառնում ճշմարտության հատիկը զատելը, երբ համատարած ջանադրության մեջ մշակվում էին սցենարներ, որ բումերանգի էֆեկտ էին ունենում։ Այնպես որ, «առաջնորդի» մահվան հետ վերջացավ նրա էպոխան ու դրա հետ էլ այն ամենը, ինչ արժեւորվում էր ժամանակին… Գիտենք՝ ինչ ճակատագրի արժանացան Մերկուրովի աշխատանքները. դրանք քանդակներ էին, բացօթյա, աչքի առջեւ դրված էպոխայի խորհրդանիշներ, որից հրաժարվել էր խորհրդային համակարգը, իսկ Նալբանդյանի կտավների բախտը բերեց՝ հանգրվանելով ցուցասրահների ու թանգարանների պատերի ներսում, դրանք մնացին որպես պատմության վավերագրեր ու արվեստի գործեր։ Նալբանդյանը դիմանկարների վարպետ էր, իսկ նկարվել սիրում են բոլորը, առավել եւս ունենալ սեփական գեղապատկերը, այն էլ՝ տաղանդավոր նկարչի, եւ զարմանալի չէ, որ նա իր ռեալիստական նկարներով դարձավ, այսպես կոչված, «քաղբյուրոյի թիվ մեկ վրձինը», իսկ 1944-45 թթ. արված Ստալինի դիմապատկերը կուսակցական մամուլը գնահատեց որպես «պարզությամբ ու սրտալիությամբ աչքի զարնող կերպար»։ Նալբանդյանը Խրուշչեւի դիմանկարն ավարտեց անգամ նրա պաշտոնանկությունից հետո, երբ այն այլեւս ակտուալ չէր, այսինքն՝ կարեւորը կերպարն էր, ստեղծագործական աշխատանքը, թեեւ ղեկավարների դիմանկարների համար բարձր էր վարձատրվում։ Բրոզ Տիտոն հիացած էր Ստալինի դիմանկարով, իսկ Ինդիրա Գանդին հրաժարվեց ընդունել իր պատկերը՝ համարելով այն հայկական։ Լեոնիդ Իլյիչ Բրեժնեւը փորձեց փոխել «պալատական նկարչին», սակայն գեղանկարիչներից ոչ ոք չկարողացավ նրա կիտելի վրա օր օրի ավելացող շքանշաններն ամբողջությամբ տեղավորել. ստիպված էր վերադարձնել ԽՍՀՄ նկարիչների ակադեմիայի իսկական անդամին՝ Դմիտրի Նալբանդյանին։

Պալատականը՝ պալատական, բայց Նալբանդյանը համոզված էր, որ «դիմանկարն առավել լիարժեք է արտացոլում դարաշրջանի ոգին», ուստի անհրաժե՛շտ է էպոխայի պատկերը տալ՝ վրձնելով այն կերտողների դիմանկարները՝ անկախ նրանց տեսակից, ամբողջացնելով ժամանակի ու պատմության համայնապատկերը։ Այդ էր պատճառը, որ նրա կարիերան չավարտվեց Ստալինի մահվանից հետո, ում այնքան շատ էր սիրում նկարել ու համարում էր իր թիվ 1 թեման. նրա դիպլոմային աշխատանքը դարձյալ Ստալինն էր՝ «Երիտասարդ Ստալինը մոր հետ՝ Գորիում»։ Կուսակցական վերնախավի դիմանկարները հասան մինչեւ անդրոպովյան ժամանակաշրջան ու չսահմանափակվեցին ԽՍՀՄ գործիչներով, ասենք՝ Ստալինի կողքին տեղ գտավ եւ Մաո Ցզեդունի պատկերը։ Բացի դիմանկարներից, Նալբանդյանն ստեղծում էր եւ կուսակցական աշխատանքի թեմատիկ նկարներ, ինչպես «Ս. Մ. Կիրովի ելույթը կուսակցության 17-րդ համագումարին», «Կրեմլում», «Ղրիմի խորհրդաժողովը», «Լենինը եւ Կրուպսկայան ժողովրդի հետ՝ Կաշինո գյուղում», «Իշխանությունը Խորհրդային Միության ժողովրդին՝ խաղաղ բնակչությանը», «Բրեժնեւը Մալայա Զեմլյայում» եւ այլն։

Բազմաբեղուն Նալբանդյանի վրձինը աշխատել է եւ հայկական թեմաներով՝ ինչպես դիմանկարային, այնպես էլ բնապատկերային, անձամբ ծանոթ էր մեր մեծերին, մեր պատմությանն ու մշակույթին։ 1974-76 թթ. նա կերտեց նշանավոր «Վերնատուն» խմբակային կտավը, որում պատկերված են թումանյանական «Վերնատան» 15 հայ ականավոր արվեստագետներ։ Նկարը տեղ է գտել Տրետյակովյան պատկերասրահում, որտեղ միլիոնավոր այցելուներ ոչ միայն կարող են գնահատել նկարչի վարպետությունը, այլեւ հնարավորություն ունեն կտավի միջոցով պատկերացում կազմել հայկական մշակույթի մասին։ Ի թիվս այլոց, Նալբանդյանը վրձնել է Ավետիք Իսահակյանի, Հովհաննես Բաղրամյանի, Արամ Խաչատուրյանի, Արտեմ Միկոյանի, նկարիչ Շլդյանի, ասմունքող Սուրեն Քոչարյանի դիմանկարները։ Այս ամենով հանդերձ, արվեստագետներից շատերը նրա գլուխգործոցը համարում են նկարչի մոր դիմանկարը. տնային խալաթով, տնամերձ այգու անկյունում առանձնացած, թվում է՝ խորասուզված ծանոթ ձեռագործի ու հատերը հաշվելու մեջ, սակայն կենտրոնացած դեմքը մատնում է մտքի՝ հեռուներում գտնվելու մասին…

Նկարչի ներկապնակում առանձնահատուկ են նաեւ նրա նատյուրմորտներն ու բնանկարները, որ ամենեւին չեն զիջում դիմանկարներին։ Ռուս գեղանկարիչ Ա. Ն. Պարամոնովը Նալբանդյանի մասին գրում է. «…Եթե սահմանափակվենք Նալբանդյանին բնորոշելով սոսկ իբրեւ նկարիչ-հրապարակախոսի, մենք կաղքատիկացնենք մեր պատկերացումը վարպետ նկարչի մասին։ Բարդ է նրա արվեստը: Գեղանկարչի ստեղծագործություններում շատ է բանաստեղծականը, քնարականը։ Եվ նրա արվեստի այդ բանաստեղծական կողմը, որ նվազ նշանակալի չէ, նկարչի լավագույն գործերին ջերմություն ու կենսական լիարյունություն է հաղորդում»։

ԽՍՀՄ ժողովրդական նկարիչ, ԽՍՀՄ նկարիչների ակադեմիայի իսկական անդամ, Սոցիալիստական աշխատանքի հերոս, Ստալինյան մրցանակի դափնեկիր, Ջավահառլալ Ներուի անվան մրցանակակիր, փայլուն դիմանկարների եւ իմպրեսիոնիզմի վարպետ Դմիտրի Նալբանդյանը ծնվել է Թիֆլիսում՝ 1906 թ. սեպտեմբերի 15-ին, սովորել Վրաստանի նկարիչների ակադեմիայում, այնուհետեւ Մոսկվայում, Լենինգրադում, աշխատել Վրաստանի Պետկինոյում, Օդեսայի կինոստուդիայում՝ որպես նկարիչ-մուլտիպլիկատոր, 1931 թ. վերջապես հաստատվում է բաղձալի Մոսկվայում՝ հաճախակի այցելելով Հայաստան։ Վերջին հանգրվանն էլ լինում է Մոսկվան. վախճանվում է 1993 թ. հուլիսի 2-ին՝ սրտի սուր անբավարարությունից. հուղարկավորված է Նովոդեւիչի գերեզմանատանը։ Նկարչի մահվանից հետո նրա արվեստանոցը դարձավ Դմիտրի Նալբանդյանի պետական թանգարան։ Նրա աշխատանքները, ինչպես եւ Ինդիրա Գանդիի դիմանկարը, տեղ են գտել ԽՍՀՄ նախկին պետությունների առաջատար՝ այդ թվում եւ Հայաստանի, թանգարաններում։

Էլեոնորա Ներսիսյան

hhpress.am

About the Author
  • google-share
Previous Story

Մերգելյանի թեորեմ

Next Story

ԿՈՄԻՏԱՍԻ ԱՇԽԱՏԱՍԵՆՅԱԿԸ

Related Posts

0

Կործանված «Տիտանիկի» փրկված հայ ուղեւորը…

Posted On 05 Հնս 2022
, By Christina Abrahamyan

Leave a Reply Չեղարկել պատասխանը

*
*

Վերջին նյութերը

  • Գնաք խաղաղությամբ, ուսուցիչ
  • Ցավալի լուր. Մահացել է լրագրող, խմբագիր, արձակագիր ՀՐԱՉՈՒՀԻ ՓԱԼԱՆԴՈՒԶՅԱՆԸ
  • ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԵՐԿՆԱՅԻՆ ՀՈՎԱՆԱՒՈՐԸ
  • ՀԵՐՈՍՆԵՐԻՍ ԸՆՏԱՆԻՔՆԵՐԸ ՊԻՏԻ ՎԵՐԱԾՆՎԵՆ, ՈՐ ՀԱՐԱՏԵՎԻ ՀԱՅԸ
  • ՀԱՅԿ ՍԻՐՈՒՆՅԱՆ. «Հայաստանը աղմկոտ ունայնության մեջ է, ժողովուրդը՝ կործանարար թմբիրի»
  • ԽՈՆԱՐՀՈՒՄՍ, ՀԵՐՈՍԱՄԱՅՐ
  • ԼՈՒՍԻՆԵ ՄԽԻԹԱՐՅԱՆ. «Հայտնվել ենք բազում մարտահրավերների թիրախում, որը դատապարտված ենք հաղթահարել»
  • Կիլիկյան Հայաստանի նշանավոր Հռոմկլա բերդաքաղաքը
  • Հրաչուհի Փալանդուզյան. ՄՇՈՒՇ (մաս 11)
  • ՍԻՐՈՒՆՅԱՆ ՄԵԾԱՐԵՆՑ

Facebook

ԳԱՐԵԳԻՆ ՆԺԴԵՀ. չպղծված ֆիլմ

Գնաք խաղաղությամբ, ուսուցիչ

Ցավալի լուր. Մահացել է լրագրող, խմբագիր, արձակագիր ՀՐԱՉՈՒՀԻ ՓԱԼԱՆԴՈՒԶՅԱՆԸ

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԵՐԿՆԱՅԻՆ ՀՈՎԱՆԱՒՈՐԸ

Header

[:Ar] Վերջին նյութերը [:ru]Свежие записи[:en]Last Posts

  • Գնաք խաղաղությամբ, ուսուցիչ
  • Ցավալի լուր. Մահացել է լրագրող, խմբագիր, արձակագիր ՀՐԱՉՈՒՀԻ ՓԱԼԱՆԴՈՒԶՅԱՆԸ
  • ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ԵՐԿՆԱՅԻՆ ՀՈՎԱՆԱՒՈՐԸ
  • ՀԵՐՈՍՆԵՐԻՍ ԸՆՏԱՆԻՔՆԵՐԸ ՊԻՏԻ ՎԵՐԱԾՆՎԵՆ, ՈՐ ՀԱՐԱՏԵՎԻ ՀԱՅԸ
  • ՀԱՅԿ ՍԻՐՈՒՆՅԱՆ. «Հայաստանը աղմկոտ ունայնության մեջ է, ժողովուրդը՝ կործանարար թմբիրի»
banner
banner

[:Ar] Բանալի բառեր [:ru]Метки[:en]TAGS

communication education food green power health life life style natural network night life power study technology Ерванд Кочар Ալեքսանդր Շիրվանզադե «Հուշեր» Ակսել Բակունց Անահիտ Վարդանանց Անրի Վերնոյ «Մայրիկ» Արմեն Մարտիրոսյան «Մազե կամուրջ» Գայանե Փայտյան Գրիգոր Նազարյան Դավիթ Մուրադյան Դավիթ Վանյան Եղիշե Չարենց Զուխրա Երվանդյան Էդուարդ Արծրունյան Լեզվաոճական ուղեցույց Լուսինե Զաքարյան Կոմիտաս Հայկ Խաչատրյան «Սոսյաց անտառ» Հասմիկ Պողոսյան Հասմիկ Սարգսյան Հենրիկ Հովհաննիսյան Հրաչուհի Փալանդուզյան Մարտիրոս Սարյան Պարույր Սևակ Սամվել Խալաթյան Սոս Սարգսյան Սուրեն Աղաբաբյան Վահրամ Փափազյան Վայոց ձոր Վարուժան Խաստուր Վրեժ Սարուխանյան Րաֆֆի «Հրապարակախոսություններ հոդվածներ»

[:Ar] Մեկնաբանություններ [:ru]Коментарии[:en]Comments

  • Մայակովսկի, Ջեկ Լոնդոն, Հեմինգուեյ. ամաչկոտ տղամարդիկ:Հեղինակ՝ Աղասի Այվազյան: | Մարգարիտ Սարգսյան՝ Մայակովսկի, Ջեկ Լոնդոն, Հեմինգուեյ. ամաչկոտ տղամարդիկ գրառման
  • Հայկ՝ Մենք կարոտ էինք սիրտը թունդ հանող, մշակութային կյանքի ծարավը հագեցնող նորարարության. Օհան Դուրյան գրառման
  • ՄԱԳԱՂԱԹ.AM » Հեռուստատեսությունը կուլ է գնում ինտերնետին, վերարտադրում այն, ինչ ինտերնետում է՝ The third reality and the destiny of CinemaТретья реальность и судьба киноԵրրորդ իրականություն և կինոյի ճակատագիրը գրառման
  • ՄԱԳԱՂԱԹ.AM » Խոհ աշխարհի վերջից առաջ՝ Հանճարի և անճարի գուգահեռականներում գրառման
  • ՄԱԳԱՂԱԹ.AM » «Նա ոչինչ չասաց սարդերի մասին, որ բույն էին դրել հենց իր` հոգևոր հոր գրպաններում ու երակներում». Արմեն Մարտիրոսյան՝ «Սարդոստայնը տների պատերի միջով, եկեղեցիների խորաններով բարձրացավ զանգակատների գմբեթները». Արմեն Մարտիրոսյան գրառման
© 2013 Magaghat.am Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են: Մեջբերումներ անելիս հղումը magaghat.am-ին պարտադիր է:Սույն կայքի բոլոր լրատվական հրապարակումները անհատական օգտագործման համար են։ Տեղեկատվություն տարածող այլ միջոցներում սույն կայքի հրապարակումների (մասնակի կամ ամբողջական) վերահրապարկման համար անհրաժեշտ է magaghat.am ադմինիստրատորի թույլտվությունը։ Խախտում թույլ տված անձինք կենթարկվեն պատասխանատվության օրենքով սահմանված կարգով։ Կապ` Արման Հովհաննիսյան 055065023 magaghat.am@gmail.com